Projekty edukacyjne
PROJEKT – MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY
Uczestnicy: GRUPA SKRZATY, MOTYLKI I BIEDRONKI

PROJEKT EDUKACYJNY – W KRAINIE UCZUĆ
Uczestnicy: GRUPA SKRZATY

PROJEKT EDUKACYJNY – BLIŻEJ PIESKA
Uczestnicy: GRUPA MOTYLKI I BIEDRONKI

INNOWACJA PEDAGOGICZNA: „ODKRYWAMY TAJEMNICE EMOCJI”
Uczestnicy: GRUPA KRASNALE I ZAJĄCE

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY: „CHWILA DLA SZTUKI”
Uczestnicy: GRUPA KRASNALE

PROJEKT EDUKACYJNO-PROFILAKTYCZNY:
Antosia uczy i ostrzega
Autorzy projektu: mgr Justyna Kasprzyk, mgr Anna Kapłoniak
Wdrażający projekt: mgr Justyna Kasprzyk, mgr Anna Kapłoniak
Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr 3 w Dobczycach
Realizatorzy projektu: Grupa przedszkolna IV „Słoneczka” (4/5-latki)
Czas realizacji: Luty – Maj
Wstęp:
Projekt „Antosia uczy i ostrzega” został stworzony z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, aby pomóc im zrozumieć otaczający świat i nauczyć się unikać niebezpiecznych sytuacji. Inspiracją do projektu są książeczki „Antosia uczy i ostrzega”, które w przystępny sposób wprowadzają dzieci w tematykę bezpieczeństwa. Projekt obejmuje również wykorzystanie kolorowanek i puzzli związanych z tematyką książeczek.
Cele projektu
Cel główny:
- Kształtowanie u dzieci świadomości zagrożeń oraz umiejętności unikania niebezpiecznych sytuacji.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie u dzieci podstawowych zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia.
- Wzmacnianie nawyków ostrożności i rozwagi.
- Uwrażliwienie dzieci na konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- Kształtowanie odpowiednich postaw społecznych i umiejętności współpracy.
Projekt „Antosia uczy i ostrzega” w grupie IV „Słoneczka”
Innowacja „Logopedyczna Kraina Zabawy”
Wykorzystanie zabaw logopedycznych do rozwijania aktywności słownej oraz poprawnego opanowania języka u dzieci 3-letnich, realizacja – grupa I „Skrzaty” od lutego do maja
Innowacja „Logopedyczna Kraina Zabawy” łączy ćwiczenia logopedyczne z zabawami ruchowymi, dźwiękonaśladowczymi i muzycznymi. Dzięki temu dzieci aktywnie i z radością doskonalą sprawność aparatu artykulacyjnego, rozwijają percepcję słuchową i uczą się kontrolować swój oddech, co pozytywnie wpływa na ich komunikację.
Cel główny:
Stymulowanie rozwoju mowy u dzieci 3-letnich poprzez zabawy logopedyczne wspierające prawidłową artykulację, fonację, oddech oraz percepcję słuchową.
Cele szczegółowe:
• Poprawa motoryki narządów artykulacyjnych.
• Wzmacnianie koordynacji oddechowo-fonacyjnej.
• Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego.
• Rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności różnicowania dźwięków.
• Poprawa płynności i rytmiki mowy.
• Wzmacnianie pewności siebie w komunikacji werbalnej.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.
Założenia innowacji:
1. Program skierowany jest do dzieci 3-letnich uczęszczających do przedszkola.
2. Innowacja realizowana jest w drugim semestrze roku szkolnego (od lutego do końca maja).
3. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w formie zabaw logopedycznych.
4. Program łączy ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne oraz zabawy ruchowe i muzyczne.
5. W przypadku dzieci z większymi trudnościami logopedycznymi istnieje możliwość wprowadzenia krótkich ćwiczeń indywidualnych w ramach zajęć grupowych.

1. O programie „Czyste powietrze…”
Program edukacyjny „Czyste Powietrze Wokół Nas” to program profilaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów.
Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
Program ma za zadanie:
- Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
- Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
- Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
- Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
- Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.

2. O programie „Skąd się biorą produkty…”
„Skąd się biorą produkty ekologiczne” to ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Grupa, do której skierowany jest program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat oraz młodsi.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.